DMDB-Modern_NL
Sorry, dit evenement is niet meer beschikbaar

Modern Nederland 1963-1989, de vormgeving van een gidsland

Vanaf de jaren '60 van de 20e eeuw wilde Nederland modern zijn. Het Nederlandse modernisme had een typerende vormgeving: abstractie, geometrie en het gebruik van wit, grijs en zwart. Het was onderdeel van een internationale modernistische beweging maar het was ook typisch Nederlands, zowel in de beeldtaal als in de maatschappelijke ambities. Overheidsbedrijven als de PTT, de spoorwegen en de belastingdienst waren een belangrijke opdrachtgever voor ontwerpers, en droegen daarmee eensgezind de naoorlogse Hollandse waarden van anti-traditie, openheid, tolerantie en democratie uit. Van postzegels tot Deltawerken, overal drukte de overheid haar stempel op openbaar design.

Kritische herwaardering

In de loop van de jaren negentig kreeg dit ty…

Lees verder

Vanaf de jaren '60 van de 20e eeuw wilde Nederland modern zijn. Het Nederlandse modernisme had een typerende vormgeving: abstractie, geometrie en het gebruik van wit, grijs en zwart. Het was onderdeel van een internationale modernistische beweging maar het was ook typisch Nederlands, zowel in de beeldtaal als in de maatschappelijke ambities. Overheidsbedrijven als de PTT, de spoorwegen en de belastingdienst waren een belangrijke opdrachtgever voor ontwerpers, en droegen daarmee eensgezind de naoorlogse Hollandse waarden van anti-traditie, openheid, tolerantie en democratie uit. Van postzegels tot Deltawerken, overal drukte de overheid haar stempel op openbaar design.

Kritische herwaardering

In de loop van de jaren negentig kreeg dit typisch Nederlandse modernisme echter een negatieve reputatie. Dertig jaar later is bijna alles van deze stijl afgebroken, opgeruimd, vergeten of in depots verdwenen. Maar het is tijd voor een kritische herwaardering van het Nederlands modernisme van 1963 tot 1989. In het licht van het wereldberoemde Dutch Design zijn de ontwerpen uit deze periode weer visueel verfrissend en de sociale ambities weer relevant.

Een feest van herkenning

De tentoonstelling Modern Nederland 1963-1989. De vormgeving van een gidsland geeft een levendig beeld van design, architectuur en kunst uit deze periode. Het is een feest van herkenning voor iedereen die zich deze tijd herinnert. Met ontwerpen en kunstwerken van onder anderen Gijs Bakker, Joost Baljeu, Wim Crouwel, Ad Dekkers, Herman Hertzberger, Kho Liang Ie, Emmy van Leersum, Aldo van den Nieuwelaar, Bruno Ninaber van Eyben, Jan Slothouber & William Graatsma, André Volten en Carel Weeber voor onder andere de PTT, DSM en Rijkswaterstaat.

Publieksprogramma

Rijksbouwmeester Ir. F.L.H. (Floris) Alkemade zal de tentoonstelling openen op 23 maart. Daarnaast wordt iedere maand een zondagcollege gegeven. De colleges starten met een iconisch, herkenbaar beeld uit de tentoonstelling dat als casestudie dient. Vanuit dit beeld wordt uitgezoomd naar de culturele context. Er komen verschillende ontwerpdisciplines aan bod: architectuur, grafische vormgeving, productvormgeving en landschapsarchitectuur. Kijk voor een actueel overzicht op www.designmuseum.nl/agenda

Met dank aan

De tentoonstelling Modern Nederland 1963-1989. De vormgeving van een gidsland is (mede) mogelijk gemaakt met financiële steun van Fonds 21.

Lees minder

Wanneer

  • Gesloten op Koningsdag.

IN DE BUURT

Toon resultaten