Landscape series
Sorry, dit evenement is niet meer beschikbaar

Hedendaagse schilderkunst ontmoet hoog renaissance

Op zaterdag 30 maart om 15.30u opent MPV Gallery te ’s-Hertogenbosch drie nieuwe exposities. Tot en met 19 mei is op de eerste verdieping van de galerie de tentoonstelling ‘When Gravity Becomes Form | Veronese Reloaded’ van de Duitse kunstenaar Rainer Splitt te zien. Naast de gietingen van Splitt zijn op de begane grond expressieve bloemtaferelen van de Finse kunstenaar Heikki Marila te zien en in de ‘Basement’ de surrealistische fotografie van kunstenaarsduo Schilte & Prortielje. Bij de opening zijn de kunstenaars aanwezig.

Rainer Splitt, When Gravity Becomes Form | Veronese Reloaded

Zien of denken, observeren of fantaseren? Wat is de betere basis voor wat wij de realiteit noemen? Voor velen voedt onze ervaring met de digitale en algoritmische wereld het vermoeden dat de realiteit slechts een construct is; en de voorkeur voor perceptie versus ideaal een lastige keuze.

Nieuw ec…

Lees verder

Op zaterdag 30 maart om 15.30u opent MPV Gallery te ’s-Hertogenbosch drie nieuwe exposities. Tot en met 19 mei is op de eerste verdieping van de galerie de tentoonstelling ‘When Gravity Becomes Form | Veronese Reloaded’ van de Duitse kunstenaar Rainer Splitt te zien. Naast de gietingen van Splitt zijn op de begane grond expressieve bloemtaferelen van de Finse kunstenaar Heikki Marila te zien en in de ‘Basement’ de surrealistische fotografie van kunstenaarsduo Schilte & Prortielje. Bij de opening zijn de kunstenaars aanwezig.

Rainer Splitt, When Gravity Becomes Form | Veronese Reloaded

Zien of denken, observeren of fantaseren? Wat is de betere basis voor wat wij de realiteit noemen? Voor velen voedt onze ervaring met de digitale en algoritmische wereld het vermoeden dat de realiteit slechts een construct is; en de voorkeur voor perceptie versus ideaal een lastige keuze.

Nieuw echter is deze vraag niet. De Italiaanse Renaissance benoemde deze oppositie reeds onder de titel Disegno vs Colore. Het dominante ontwerpprincipe in Florence en Rome was tekenen als een middel om een ideaal gestalte te geven (Michelangelo, Sebastiano del Piombo). In Venetië daarentegen domineerde een vrijere benadering van kleur, de sensuele en ruimtevormende kwaliteit (Titiaan, Tintoretto, Veronese).

De Berlijnse kunstenaar Rainer Splitt (1963) plaatst zichzelf aan de kant van Venetië, aan de kant van observatie, het experiment en de emotionele kracht van kleur. Het stromingsgedrag van kleur, de vorm en ruimtevormende eigenschappen vormen de kern van zijn artistieke onderzoek. Hoe kan verf er in slagen zichzelf te schilderen, ongeacht het verlangen naar expressie en onafhankelijk van een vooraf bepaald idee? En welke gevolgen heeft dit voor onze verwachtingen van het beeld? Splitt giet de verf op het oppervlak, tilt het picturale vlak op en laat de verf verticaal lopen. Expansie, cohesie en zwaartekracht vormen een verbazingwekkend precieze vorm, een kleurrijke disegno die paradoxaal genoeg ons idee van de zwaartekracht precies omkeert.

Op reflecterende oppervlakken wist de kleur de omgeving weerspiegeld in de afbeelding - op het matte oppervlak van de afbeelding en de reflecterende kleur herkennen we ons gekleurde zelf in de procesvorm. De kijker maakt niet alleen deel uit van de foto; het beeld wordt het reflectievlak van de eigen visie. De tentoonstelling confronteert Splitts nieuwste grootformaat gietingen met het werk van een 17de-eeuwse Veronese studie. In deze laatste goed herkenbaar de eerste pogingen van het omkeren van het dictaat van vorm over kleur. Parallel daaraan Splitt: Disegno niet als gekleurd idee maar als een begrijpelijke vorm van zwaartekracht van kleur.

Tevens toont Splitt een serie landschap foto’s, gedeeltelijk in verf gedipt. De basis voor deze fotoserie, zijn beelden van ’s-Hertogenbosch en Hollandse landschappen die Splitt heeft gefotografeerd tijdens zijn laatste bezoek aan Nederland.

Heikki Marila, PAINTINGS

Op 30 maart wordt eveneens de tentoonstelling ‘PAINTINGS’ van de Finse kunstenaar Heikki Marila geopend.

Bekend om zijn enorme olieverfschilderijen en intense thema's, waaronder Bijbelse motieven, zelfportretten en bloemstillevens, behoort Heikki Marila (1966) tot de belangrijkste hedendaagse kunstenaars van Finland. Zijn schilderijen bezitten een krachtige fysieke materialiteit, die wordt versterkt door een voortdurende dialoog tussen figuratieve en non-figuratieve elementen en door zijn dik aangebrachte lagen olieverf. Marila legt de intensiteit vast van 17e-eeuwse schildertradities, die hij herinterpreteert door de lens van hedendaagse sociale en visuele thema's.

Zijn nieuwe monumentale werken zijn doordrenkt van conceptuele invloeden uit de kunstgeschiedenis; krachtig expressionisme samensmeltend met de verfijnde elegantie van barok en rococo.

Schilte & Portielje, Captured in Pixels

In de Basement van de galerie wordt op 30 maart de tentoonstelling CAPTURED IN PIXELS van Schilte & Portielje geopend in aanwezigheid van de kunstenaars.

Het Rotterdamse kunstenaarsduo Huub Schilte (1953) en Jacqueline Portielje (1958) verkennen intensief de rijke mogelijkheden van de computer als artistiek medium en doen dit sinds 1997. De computer is zowel hun donkere kamer voor fotografie als hun tekengereedschap.

Schilte & Portielje werken zonder een vooropgezet plan of onderwerp. Ze selecteren fragmenten van afbeeldingen uit een gedigitaliseerde bibliotheek die ze in de loop der jaren hebben opgebouwd. Met hun geselecteerde beeldfragmenten stellen ze hun eigen droomwereld samen in zwart en wit, gevuld met surrealistische figuren die eindeloos boeien.

Lees minder

IN DE BUURT

Toon resultaten

Neem alvast een kijkje